Friday, 11 January 2013

16 FAKTA MENAKJUBKAN BAYI BARU LAHIR






Bayi tiada kepala lutut. Ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan

Bayi tiada air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu.

Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar.


Empat dari 10 bayi mempunyai tanda lahir.


Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.


Penglihatan bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan.


Rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur ansur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan.


Bayi baru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat. Boleh membezakan bunyi-bunyian dan boleh mengenali suara ibu serta merta semasa dilahirkan





Deria rasa bayi masih tidak berbentuknya sepenuhnya semasa lahir. Tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik.


Jantung bayi baru lahir berdenyut diantara 120-160 degupan seminit berbanding dengan degupan jantung orang dewasa iaitu 60-80 seminit.


Bayi bernafas lebih cepat iaitu 30-50 nafas seminit berbanding dengan orang dewasa 16-20 nafas seminit.


Berat bayi bertambah 2 kali ganda dari berat semasa lahir pada usia 6 bulan.


Mendengarkan music klasikal menambah kepintaran bayi.


Bayi baru lahir tidur 15-20 jam sehari.


Bayi cuma mempunyai satu lapisan kulit sebab itulah ia akanalah dan kemerahan dengan senang kepada losyen wangi, sentuhan kasar, gigitan serangga dan sebagainya.


Bayi mempunyai kebolehan menyelam sebaik dilahirkan tetapi kebolehan tersebut akan hilang dengan cepatnya.




LIKE Shidaizy Boutique untuk mendapatkan tudung & Shawls eksklusif dgn harga yg berbaloi ! Sesiapa yang ingin menjana pendapatan sbg Agen Dropship juga dialu-alukan . Tempat terhad ! Thanks :)


23 orang pot-pet !:

Paly said...

yg air mata tu, info bru ni :)

shu said...

cmni kna bg ank bljar berenang trus lpas lahir :)

shu said...

cmni kna bg ank bljar berenang trus lpas lahir :)

Ayie Abas said...

salam shiyda :)

sbb tu skrg ada proses melahirkan anak dlm air kan?

^^eKaTiKaH^^ said...

sungguh istimewa seorang bayi itu kan? ;) comel bayi kat atas tu

Misz Fazie said...

wahh baru tahu... comelnyaa baby nih.. hehe :D

Leeza dayasari [santai leeza] said...

waaa baru tahu ... macam2 rupanya.

cweet pinky said...

hem , tringin nak ade anak sendiri :P hehehehe ~

Nur Zafirah said...

thanks for sharing! suka baca,baru la fira twu banyak tentang baby ni. :)
anyway,fira follow sini..klu sudi jemput la follow fira juga?:)

boni kacak said...

terima kasih awak..saya baru tau ni... :)

hana hadi said...

info terakhir tu mcm menarik..

Liyaa Mf said...

Post pasal bayi? Bagus2! Nampak dah ada sifat keibuan kat situ :P

Nadratul Syazwana said...

Comelnya baby! >.<

laskar pelangi said...

baby bauuuu wangi;)
hehehe

datang follow sini:)

Irwan Alessa said...

comelnyerr..

Syaifuddin Alias said...

bgus juga perkongsian ini ..:)

sa mic said...

bia baca tentang fact baby ni , teringin pula nak ada baby sendiri hikhik,

miz ruha said...

deria bau bayi memang kuat... boleh kenal siapa maknya...

Cik Yaya said...

wah..bnyk jgk bru tau ni..
thanks share info cik shiyda ^,^

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

FarhanahAdzlan said...

baru tau baby xde air mata. nice info serius ^^

Mrs Velentine said...

nice..teringin nak ada bby lagi

sabella mohamad said...

ala comelnya ^^ . ehem nampak macam kak shiyda dah ada aura dah ni . ehem ehemmmmmmm XD

Post a Comment

thanks for the comment . Appreciate it :)