Monday, 23 August 2010

PAKAI CINCIN BETUL-BETUL !


Salam semua . ha ! siapa kat sini yang suka sangat pakai cincin ? mostly perempuan la kan . tapi ada juga lelaki suka pakai cincin , smart ape .  tapi korang mesti tau kan , perhiasan yang boleh dipakai oleh lelaki ialah cincin je , so kalau nak pakai mesti ada cara dan adab-adab nya sebab nabi kita pun pakai cincin tapi diperbuat dari perak . kalaulah lelaki nak pakai cincin dan niat nak ikut sunnah nabi , insyallah korang dapat pahala . alaa . kawin 4 boley je ikut sunnah nabi , takkan ni pun takleh ikot . ceh ! alasan-alasan !! ahah

kadang-kadang bila kita keluar lepak kat mall ke , pasar malam ke mahupun mapley , ada jugak la kadang2 tak sengaja ter'usha' jari-jari diorang ni . tambah-tambah lagi time jari-jari 'couple-couple' tu tgh melekat kan . time tu la mata tertumpu di situ . di situ je k , bkn tmpat lain ! lalala ~ =p

ha ! masa tu la , kita dapat tengok cincin yang melambangkan percintaan diorang tu menghiasi jari , tapi tertanya-tanya jugak macam mana nak pakai cincin dengan betul eh ? sebab ada orang yang suka pakai kat jari manis , jari kelingking , urm ibu jari pun ada ! stylo kot kan . =_=

so , kat sini shiyda akan kongsikan jari mana yang boleh atau tak boleh disarungkan cincin :-

pakai cincin di : 
- jari manis 
- jari kelingking ( anak jari )

jangan pakai cincin di :
- jari tengah
- jari telunjuk

sebab apa tak boleh pakai kat jari tengah @ telunjuk ?? sebab apabila seseorang itu memakai di jari tengah @ telunjuk ianya seakan-akan meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah s.w.t ( kaum yang derhaka di zaman nabi Lut a.s ) . So , lepas ni betulkan kedudukan cincin korang eh . ^_^


p/s : urm . tapi cincin shiyda muat-muat kat jari telunjuk je , so camne eh ? jalan trbaik : cincin tu buat loket rantai je . ok tak ? =)

32 orang pot-pet !:

diana said...

betul2..
orang lelaki boleh pakai cincin saje..
tapi ingat cincin emas tak boleh ya..


same la dengan saye..
cincin saye muat kat jari tengah dan telunjuk je..
mase mula2 beli dulu jari gebu..
muat le.tapi sekarang tak muat dah..isi dah kurang.
buat loket rantai je..

echah mashuri said...

haha....smrt gak kalau buat ,loket rntai..huuu

shima said...

owh i pakai kat jari tengah.dah tuh je muat.xleh pakai lar nie.adeh.

Rina (◕‿◕)✿ said...

oo baru rina tahu...thanks for the info shiyda! ^__^

Stubborn Gurl said...

kalo ade yg pkai semua jari 2 ha..ape nk jawab 2..huhu..
lagi2 kaum2 yg suke berhias ala2 mak datin 2..mami jarom kate kn..uppps!..ehehe

shiyda said...

diana : ha;a , emas cannot ye . =_= isi da kurang ? eheh xpe , wat loket rantai je lg better dr dpt dosa kan .

shiyda said...

echah : haha . btol2 . stylo . kehkeh =p

shiyda said...

shima : ouh yeke . xmo pkai la da lpas ni kat situ yunx . =_=

shiyda said...

rina : heheh . same2 . sharing is caring . =_=

shiyda said...

stubborn : ahaha . ye x ye jgak kn . pnuh jari ngn cincin , pe cte ?? uhuu ~ kte tgk pd +ve side , mybe diorg xtaw pasl info ni kot . =_=

sYafIkJacK said...

saya sedang pakai cincin perak!

farra8979 said...

thanks 4 d info...

shiyda said...

syafik : heh . perak/silver xpe kan . tp pkai kt tmpt btol ye bro . =_=

shiyda said...

farra : wlcme dear ~ =)

Nana Eddy said...

hik.. brat tompang lalu...

lama tak pakai cincin.. nnty tunggu kawen la baru pakai balik... bole? hak hak

btw, stuju lelaki pakai cincin smart. tataw knape...

p/s cincin jadi kalung pon besh2

ayin~weeweet said...

saya pun pakai jr tengah sbb tu je muat,alamak..

tq ats info :)

shiyda said...

nana : ahaha . ley2 . ble kawen tuh ?? sila jmput ye . lalala ~

ha'a , xtaw nape smart kan . =_="

shiyda said...

ayin : ups ! alamak ! ahah tu la , sbb jari tgh cam berisi skit kn . jari len cm ramping skit . xmuat ! huu ~

diraja22 said...

mmg comel si pemakai klu pakai di jari yg betul..

we trust in arshavin said...

pacik ad cincin..cincin hikmat.muat2 pakai kat ibu jari..isk, x macho langsung...hahaha

RedBoy said...

red pakai cincin gak.. tapi muat jari kelingking je.. hehe.. ok kan?

tehr said...

saya tak suka pakai cincin
tak tahu sebab apa
...tapi saya suka tengok cincin kawan2 - hehehe

nn said...

buat loket sajalah. i pun buat loket :)

sop said...

mula beli, muat jari manis.. tp skrg longgar plak.. so pakai jari tengah..

nota kaki: sop pakai cincin silver yerk

shiyda said...

diraja : ha'a cumel kan =)

shiyda said...

tehr - heheh . ske tgk je ? nape xske pkai ? ngee ~

shiyda said...

rb : ahah . okeh sgt la tuh rb . =p

shiyda said...

nn : hee ~ taw xpe . cntik gak kn =_=

Che Armster said...

takde orang nak bagi cincin :(

Love is Life said...

org ckp x leh jdikan cincin kpd loket...sebab takut hbungan tergantung...+org ckp..hehhehe+

shiyda said...

arm : laa . meh sini shiyda bg meh . =p

shiyda said...

love : ouh yeke . ORG ckp eh . heheh xtaw lak . tp mybe ade btolnye , lbih kurang cm pantang larang dlu2 la kot kan . =)

Post a Comment

thanks for the comment . Appreciate it :)