Friday, 23 November 2012

TAZKIRAH : 10 SEBAB DOA DITOLAK DAN TAK DITERIMA




Ketika Ibrahim bin Khadam (seorang ahli tasauf yang masyhur) ketika berada di tengah-tengah pasar Basrah, beliau dikerumuni oleh orang ramai. Di antara mereka ada yang bertanya : Mengapakah doa mereka tidak dikabulkan Allah pada hal mereka selalu berdoa kepadanya? Beliau menjawab : Kerana hati kamu buta disebabkan sepuluh perkara iaitu :

PERTAMA
Kamu mengenal Allah , tetapi kamu tidak tunaikan hakNya.

KEDUA
Kamu berkata bahawa kamu cinta Rasulullah SAW tetapi kamu tinggalkan sunahnya.

KETIGA
- Kamu telah membaca Al Quran, tetapi kamu tidak beramal dengannya.

KEEMPAT
- Kamu telah makan nikmat-nikmat Allah, tetapi kamu tidak bersyukur kepadaNya.

KELIMA
- Kamu telah berkata bahawa syaitan itu musuh kamu, tetapi kamu tidak menentangnya.

KEENAM
- Kamu telah berkata bahawa syurga itu benar, tetapi kamu tidak beramal untuknya.

KETUJUH
- Kamu telah berkata bahawa neraka itu benar, tetapi kamu tidak lari daripadanya.

KELAPAN
- kamu telah berkata bahawa mati itu benar, tetapi kamu tidak bersedia baginya.

KESEMBILAN
- Kamu bangun dari tidur, lalu kamu ceritakan keaiban manusia, tetapi kamu lupa keaiban diri kamu sendiri.

KESEPULUH
- Kamu kebumikan mayat-mayat sahabat kamu tetapi kamu tidak mengambil iktibar ( pengajaran) daripada mereka.


sumber : facebook 



P/S : PRAY FOR GAZA 



20 orang pot-pet !:

cweet pinky said...

kite dah taw sume nih tapi kite sering buat2 tataw , tq mengingatkan :)

# CP letak kamu kat bloglis jgk , CP tgk kamu jadik topik entry blog kosong :P

Nina said...

Selama ni tertanya2 jugak kenapa doa saya tak dimakbulkan..sekarang saya tau..terima kasih awak..

miz ruha said...

nice sharing...
pray for gaza...

Shiyda Aqma said...

@cweet pinky tau takpe kan cp , sama2 :)

p/s : ok thanks . hehe urm tu la pasal , bikin panas je tau . patot la dpt trafik free hari ni . hahaha :D

Shiyda Aqma said...

@Nina btol tu, sama2 kita perbaiki diri sendiri :)

Shiyda Aqma said...

@miz ruhathanks miz ruha :)

Mrs Velentine said...

tq share

Aida Omar said...

Nice entry dear.. ilmu yang sangat bermanfaat.. lepas nie jangan tanya lagi kenapa doa kita tak dimakbulkan Allah.. kerana? kerana diri sendiri sombong.. :) berdoa ketika susah bila senang lupa..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

thx for tis info

Zierwa Zainal said...

terima kasiih sbb sharing,..

pray for gaza.. ALWAYS!!!

boni kacak said...

terima kasih ye awak sebab berkongsikan tentang ni :)

fae jamal said...

thanks for sharing dear <3

kura said...

niceeeeee post :)

hnahdy said...

nice info..tq

Syaifuddin Alias said...

sebenarnya org ramai dah tahu , tapi nak atau tak nak buat je.. kadang2 org bercakap pasal dosa dan pahal tapi diri sendiri pun lakukan benda sama :]

shidaR said...

nice sharing shiyda :)

Mysteriousman said...

Nice Blog, teruskan berkarya salam dari Indonesia.

dEdEQ dE wIshEs said...

ALHAMDULILLAH .. MEKASIH .. SHARING IS CARING :)

shedameor said...

thanks share kak :)

caliph shuriken said...

noted.. nice sharing ^^

Post a Comment

thanks for the comment . Appreciate it :)