Friday, 13 August 2010

AKIBAT MENINGGALKAN PUASA !


Peringatan bagi Orang yang Sengaja Membatalkan Puasa

Ha ! sapa saje-saje ngade tak nak puasa ari ni ? meh sini nak tembak dia ngan senapang gajah !! yeahh ! ahah . Sekarang ni shiyda nak bagitau pula pasal peringatan kepada orang yang suka-suka ati dia taknak puasa . uh ! Pada zaman sekarang kita selalu tengok banyak di antara kaum muslimin yang meremehkan kewajipan yang agung ini kan . Kadang-kadang kalau kita tengok masa bulan Ramadhan kat jalan-jalan ataupun tempat-tempat umum, ramai orang yang mengaku muslim tak melakukan kewajipan ini atau sengaja membatalkannya . Lepas tu boleh pula dia terang-terangan makan dan minum di tengah-tengah kita yang sedang berpuasa tanpa rasa berdosa , bersalah , mahupun segan . Padahal diorang pun diwajibkan untuk berpuasa dan takde halangan sama sekali. sebab diorang ni bukan la sedang bermusafir, bukan juga sedang berbaring di tempat tidur kerana sakit dan bukan pula orang yang sedang mendapat halangan haid atau nifas . Tapi diorang semua adalah orang yang mampu untuk berpuasa !diulangi - 
MAMPU UNTUK BERPUASA !!=_="
 


Sebagai peringatan bagi saudara-saudaraku di alam blogger mahupun di alam nyata ini yang masih enggan untuk menahan lapar dan dahaga pada bulan yang diwajibkan puasa bagi mereka, di sini shiyda sertakan sebuah kisah dari sahabat Abu Umamah Al Bahili radhiyallahu ‘anhu. Beliau (Abu Umamah) menyatakan bahawa beliau mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :-

”Ketika aku tidur, aku didatangi oleh dua orang lelaki, lalu keduanya menarik lenganku dan membawaku ke gunung . Keduanya berkata,”Naiklah”. Lalu kukatakan,”Sesungguhnya aku tidak mampu.” Kemudian keduanya berkata,”Kami akan memudahkanmu”. Maka aku pun menaikinya sehingga ketika aku sampai di kegelapan gunung, tiba-tiba ada suara yang sangat keras. Lalu aku bertanya,”Suara apa itu?” Mereka menjawab,”Itu adalah suara jeritan para penghuni neraka.”
Kemudian dibawalah aku berjalan-jalan dan aku sudah bersama orang-orang yang bergantungan pada urat besar di atas tumit mereka, mulut mereka robek, dan dari robekan itu mengalirlah darah. Kemudian aku (Abu Umamah) bertanya,”Siapakah mereka itu?” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,”Mereka adalah orang-orang yang berbuka (membatalkan puasa) sebelum tiba waktunya.” (HR. An Nasa’i dalam Al Kubra, sanadnya shahih. Lihat Shifat Shaum Nabi, hal. 25).

Hah ! Lihatlah seksaan bagi orang yang membatalkan puasa dengan sengaja dalam hadits ini, maka macam mana pula dengan orang yang enggan berpuasa sejak awal Ramadhan dan tidak pernah berpuasa sama sekali .=_=" Renung-Renung-renungkanlah hal ini dan selamat beramal !

22 orang pot-pet !:

Afiq said...

huhu peringatan yang bagus..insyaAllah afiq xkn ponteng puasa selagi mampu :)

shiyda said...

afiq : yes2 , walaupun skang afiq bw jln kaki , puasa ttp bjalan ngan lancar k . ahah ngee ~ =p

Khairul Azmi said...

singgah datang ambik banner

AJ said...

Bgus shiyda nampaknye shiyda mengikut jejak aj wat n3 tentang peringatan hehe :P

shiyda said...

khairul : silalah ambil ye =_=

shiyda said...

aj : eheh . tu la . da bjangkit ngn aj neh =p

Muhammad Fakhrul Rozi Abd Rahman said...

saya pose..insyaAllah penuh...takde cuti...hihihihi

tehr said...

salam
jangan ponteng puasa
jangan main mercun
~lebih penting lagi, jangan ponteng solat

Nur Hawa Mohd Zin said...

pose jangan tak pose

xangonila!! said...

wah!! nice entry..peringatan tok semua..;-)

Hamzah Ian said...

selamat pose!!!

Salleh Gregor cakap, "Kepada Yang Berpuasa: Fuck You Off"

shiyda said...

fakhrul : eheh . bgus2 ! =p

shiyda said...

tehr : waalaikumsalam . yup , insyallah , xkn ponteng sume2 tuh =_=

shiyda said...

hawa : eheh . xpose xley raye . hee ~

shiyda said...

zaer : eheh . tq zaer ! =_=

shiyda said...

hamzah : slamat pose gak k ! =_=

HaNTwO said...

jom makan roti jala...hehe

usop said...

Sesungguhnya kita semua ini hamba Allah, semua yg wajib kita patut laksanakan, puasa di bulan ramadan hanya setahun sekali, buat apa yg disuruh tinggalkan apa yg ditegah, sesungguhnya seksaan Allah itu amatlah berat...

-telordibasuh- said...

hehe...selamat hari raye

MixedRoom said...

Biar bagaimanapun kalo dah akhil baliq, ya wajib puasa...
Thanx singgahnya kawan...

AiDa AzRyN said...

hehe~ slmt berpose.. :D

pusher said...

menginsafkan...trima ksih di atas maklumat di atas...