Monday 31 December 2012

PUNCA PERUT BUNCIT



Pertama, faktor keturunan.
Kedua ialah faktor penuaan. Dengan bertambahnya usia, penghasilan hormon dehidroepiandrosteron (DHEA) mulai berkurangan.  Hasil kajian oleh Harvard Women's Health Watch mendapati wujudnya kaitan antara penurunan hormon ini dengan peningkatan pengumpulan lemak di perut.
Faktor ketiga ialah makanan dan minuman tertentu.  Doktor lulusan Universiti Padjajaran itu menjelaskan gula dan alkohol terutamanya yang terkandung dalam bir, adalah musuh utama kerana ia boleh membuatkan otot menjadi kendur.
Penyebab keempat bagi perut buncit ialah tembakau. Ia boleh menjejaskan aktiviti penghadaman. Biasanya ketika merokok selepas makan, perut akan berasa kembung kerana penghadaman terganggu.
Penyebab kelima, stres. Stres juga boleh mencetuskan rasa kenyang dan menimbulkan masalah pada keupayaan tubuh menyimpan lemak. Akibatnya, perut kelihatan lebih mengembang
Penyebab keenam mempunyai kaitan dengan perubahan hormon, terutamanya ketika menopaus. Keadaan ini menyebabkan pengeluaran hormon seks estrogen berkurangan sekali gus membawa kepada pengumpulan lemak pada perut. 

Begitu juga dengan minuman bersoda.  Minuman jenis ini boleh membuatkan perut menjadi kembung dan akhirnya membuncit. “Gelembung-gelembung udara dalam minuman berkarbonat boleh mengakibatkan perut buncit.

13 orang pot-pet !:

Unknown said...

kite buncit sebab stress kut? hehe thanks sharing sis :D

Nur Nainis said...

hehe..buncit? sekarang saya dah jarang minum minuman bersoda ni.

Unknown said...

buncit dan boroi...lemak semakin membesar dah ni...

Unknown said...

salam shiyda :)

faktor keturunan paling byk ayie rasa...sbb ada org mkn byk mana pun tetap x buncit sbb dari keturuanan yg memang susah nak gemuk

Lyaa Suriany said...

Bahaya ni kalau over stress

Unknown said...

buncit boroi itu seksi kot. hihi..plus lps kahwin risiko nk boroi tu tinggi. sbb masakan si isteri yg sedap. ehhh :P

Athirah said...

oww.... stress tu perlu di-stress kan, ponit penting tu,,hehe

Unknown said...

gadis2 pun sekarang ramai perut buncit,..badan kurus tapi tang perut ..alahai..heheh

ejulz said...

owwww owwwww.. x berani nak komen pasal ni.. tkut terkene perut sendiri.. hehehe

cik lisa said...

buncit itu seksi . Kihkih ,no koment ! sebab sendiri pun buncit hehe

Yaya Mohd said...

huwaaa..yaya xska pwot muncit..lau yaya,pwot muncit ni ade jgk sbb len, ptma,mkn bsulm dgn air..mcm yaya,hbis makan dulu,tgu lama sikit bru minum air..kcuali lau tsedak ke.. lepas tu mndi lepas makan..mmg bole sbbkan pwot jdi muncit..lagi, tido plak lepas mkn..mmg blemak laaaa..tu smua pntng yaya..sbb mmg xska lau pwot muncit..hoho

Mrs Velentine said...

MV pun buncit..huhu.ang haikal bilang mama ni banyak lemak..

MalizaMah said...

huuu sgt takut perut buncit.

Post a Comment

thanks for the comment . Appreciate it :)